קשר מיוחד עם הרב

שמואל בירנבוים

 

היה לי קשר מיוחד עם הרב עוד בטרם למדתי בישיבה: אחי שריאל הי"ד היה בן המחזור הראשון בישיבה, ואני בן כתה ט' הצטרפתי אל הרב   בביקוריו את תלמידיו בצבא. מאד התרשמתי משיחותיו עמי בנסיעות, ואני נער קטון, וגם ממרקם היחסים בינו לבין תלמידיו. הגעתי לשבתות רבות בישיבה בשנתה הראשונה בכפר עציון והרגשתי בה כבן בית. וכמובן הקשר התהדק עת למדתי בישיבה: אהבתי מאד את דרך לימודו ואת שיחותיו המרגשות. שילוב מדהים של שכל ורגש. כשחזרתי לישיבה לאחר מלחמת יוה"כ, רוב התלמידים עדיין היו מגויסים, ולמדנו שלשה תלמידים בלבד בשיעורו. ולמרות המצב הקשה באותה התקופה הוא טרח והכין את שיעוריו, כאילו נותן שעור כללי בישיבה. בתקופה קשה זו היו הפגנות ועצומות נגש הממשלה. יום אחת נתלתה עצומה לחתימה בלוח המודעות של הישיבה. הרב הגיע בבוקר לפני השיעור, ואני ישבתי לבדי בבית המדרש, ולפתע ראיתיו תולה מודעה ויוצא נסער החוצה למכוניתו. קפצתי מיד ללוח וגיליתי כי הוא הודיע על התפטרותו מראשות הישיבה. הוא הודיע שאינו מוכן לעמוד בראש ישיבה שמכניסה פוליטיקה לבית המדרש. בסופו של דבר הפצירו בו והוא שב לנהל את הישיבה. אני מכיר לו טובה אישית מיוחדת על שני דברים: ראשית הוא ליווה את הורי במשך כל שנות השכול, הקפיד להגיע לאזכרה למחרת יום כיפור, ואף לכל התערוכות שאמי הכ"מ ערכה. הוא לא רק הגיע לצאת י"ח אלא התעניין ואף דבר ברגש רב, כדרכו. ושנית, כשעמדתי להוציא את ספרי, הוא כתב לי הסכמה מיוחדת מאד , וסיים: "בטוחני שהדברים יתקבלו בעניין רב בקרב צבור ת"ח לומדים ומלמדים". אך הוא לא הסתפק בכך. הוא צלצל והודיע לי כי הכריז בבית המדרש עת למדו מסכת "בבא קמא" כי חשוב מאד לעיין בספר. כששמע שאני מתקשה בהוצאה הכספית, והמכון שעל יד הישיבה לא נרתם להוצאה, הוא הוציא צ'ק ע"ס 5000 ₪ ואפילו התנצל על סירוב המכון לסייע.

נפילת שמונה מתלמידי הישיבה במלחמת יום הכיפורים השפיעה עליו מאד. הנאום על "שמונה נסיכי אדם" הודפס כחוברת. הוא עסק בו בכלל הנופלים, אך הקדיש מקום נכבד ומיוחד לכל תלמיד ותלמיד בנפרד. הדבר מעיד על הקשר האישי והחם שהיה לו עם כל הנופלים, ועל הרגשת הכאב והחיסרון. באזכרה ביום השלושים לנפילת אחי שריאל הי"ד, הוא דבר , ואף ששכתבנו את דבריו, אני מרבה מדי פעם לשמוע את ההקלטה המקורית , בה שומעים היטב את נשמתו הדואבת והכואבת.

הנה קטע קצר מדבריו:

"שימני כחותם על לבך כחותם על זרועך (שה"ש,ח,ו) –שמעתי בשם מרן הרב קוק זצ"ל: מה ההבדל בין כתב לחותם? כתב- אתה עוקב אחרי כל המכתב. כל אות ואות איך שהיא נכתבת אתה רואה. אבל בחותם אתה לא רואה את תהליך היצירה, אבל כשמסלקים את החותם, אז פתאום מתגלה הכול. כנסת ישראל אומרת לקב"ה: ריבונו של עולם- אם אינך רואה עדיין, שימני כחותם. כאשר מסלקים מתגלה כל היופי וכל הפאר. נתעלה-נסתלק- דימני כחותם. אני רואה , אני מסתכל מי אבד לי, מי אבד לנו- תלמיד, חבר, חבר ללא גוזמא, ושותף לבנין ישיבתנו בגוש עציון.

אני מרשה לומר לכם כמה דברים, הורים יקרים, ומשפחה יקרה. ישנם אנשים שהשקיעו בישיבה כסף עם לב. אתם השקעתם יותר מזה. שריאל וחבריו בנו את הישיבה. הרגישו את עצמכם שותפים לישיבה. יש לכם חלק גדול בעיצובה של הישיבה, באווירה שבה, בהליכות שבין תלמיד לתלמיד, בין דברים שבין אדם לחברו, בין דברים שבין אדם למקום... אם יש קדושים כאלה שיצאו בצהלה, בשמחה, למסור את עצמם, נשאב מאמונתם ונתחזק בקב"ה...".